Marjolijn schrijft in haar nieuwste interne column bij MTV over de sociale lagen binnen sites als Hyves. Sociale gelaagdheden binnen het fenomeen social media fascineren ook mij al een tijdje(zie interview met Scoble op Nextweb).

Welke plateaus ontstaan er? Linkedin vs facebook vs Hyves en hoe ga je om met de veranderende relaties of bijvoorbeeld leeftijdontwikkeling van jezelf danwel vrienden. Zijn jouw vrienden van nu nog de vrienden van morgen en in welke mate zijn ze meer “waardevol” dan anderen. Gaan we vriendschappen per platform een rating geven op relevantie, referentiekaders etc?

Als ondersteunend voorbeeld een (onvolledig maar redelijk overzichtelijk) plaatje van mijn “lagen” zoals al eerder op deze site genoemd.

Wat mij betreft veranderen we als persoon en gebruiken we op den duur verschillende platformen met hun eigen karakteristieken voor verschillende doeleinden. Daaruit volgen vormen van interactie en gedragsconventies. Noem het de formalisering van social media. Daarnaast komt de vorming van een OpenID standaard steeds dichterbij. Denk dan niet aan volgend jaar maar de tekenen zijn er.

Wat betekend die ontwikkeling voor jouw profiel op Hyves, Facebook of Linkedin danwel de vrijheid die derden hebben om informatie wel of niet te gebruiken/interpreteren en daarmee diensten te faciliteren(volg je me nog?). Op welke manier blijf je als social media platform relevant? Leuk thema om eens met wat mensen voor te gaan zitten. Mulligans anyone?

P.S.

Ook leuke gedachte: Wat is je UBR(unique buying reason) en voor wie, wanneer. ipv de USP’s

Ik doel hiermee op de shift van zender communicatie naar consumentenvraag bedieningsmodellen.

Kortom, nog veel meer aanknopingspunten voor een goede discussie :-)

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

6 Responses to “De formalisering van social media zit in OpenID?”

  1. 1 Lode Broekman

    De vraag hoe sociale media platforms relevant kunnen blijven, wordt door de gebruikers beantwoord. Voegt het platform iets toe (zoals faciliteren van communicatie) en is er een unieke element aanwezig, dan blijft er sprake van relevantie. Wordt teveel van hetzelfde geboden, dan is het simpel: exit. Kijk naar nieuwe netwerken die worden gestart: alleen als er iets nieuws wordt geboden, hebben ze een kans om te overleven. Meer netwerken betekent niet meer gebruikers. En ja, ik geloof ook niet in “omni-netwerken” maar in niches met specifiek nut. Open Social gaat dataportabiliteit weliswaar mogelijk maken, maar dan praat je in mijn optiek over contactgegevens en niet over specifiek geproduceerde content. Mulligans? Graag, count me in.

  2. 2 Anna-Maria heeft gelijk/ Puur

    Mooie vraag; hoe ga je om met de veranderende relaties /leeftijdontwikkeling van jezelf danwel vrienden. Zijn jouw vrienden van nu nog de vrienden van morgen en in welke mate zijn ze meer “waardevol� dan anderen

    Blijft feit dat mijn vriendenkring uit 1998 toch anders is dan nu. relaties zijn ontstaan of gesneuveld. aardige en k*tkinderen werden geboren en sommige vrienden werden vroeg-oud of bleven juist kinderachtig….Moet er niet aan denken dat ik die nog steeds tegen zou komen op mijn favoriete Social platform ( welk patform zou dat zijn)

    Ik geloof dat de mensen die kiest in de virtuele wereld, vaker een ‘blijverdje’ zijn. Ze groeien met je mee. Of anders dan was, vanaf het begin, het niet leuk/ inspirerend/ bijzonder genoeg samen.

    Typisch dat je fav. weblogs verder van je af hebt staan dan de andere cirkels…waarom is dat?

  3. 3 Tristan Thomas Teunissen

    Zeker een interessante discussie Mark. Ik poste eerder bij Marjolijn mbt Hyve het volgende:

    “Persoonlijk denk ik dat het probleem zit in het gemis aan differentiatie voor de relatie ‘vriendschap’. In de echte wereld is de relatie ‘vriendschap’ iets complexer dan het bijna zwart-wit model (wel/niet) zoals hyves nu hanteert. Flickr lost dit bv al beter op door friend of family mee te kunnen geven aan een relatie (oftewel zwart/wit/grijs).

    Ook dit is slechts een begin om toch een, veel complexer, multicolored relatie model te krijgen. De volgende generatie sociale netwerken zullen dan ook niet langer fysieke logge platformen zijn maar eerder hyperlinked structuren waarbij je zelf aangeeft welke elementen gekoppeld zijn en welke paden mensen kunnen bewandelen (door bv aanmaken van gepersonaliseerde filters). Zo zal het uit het oog verloren buurmeisje van destijds 8 dus een ander pad gaan bewandelen en een andere view op jouw data gaan krijgen dan je meest naaste vrienden.”

    Enige probleem uiteraard voor genoemde hyperlinked structuren: wie voert de regie; gaat men zelf handmatig filters aanmaken/trainen; vertrouwen we statistische algoritmen om onze relaties te laten ‘berekenen’ of gaan we voor een hybride vorm?

  4. 4 Iskander Smit

    Zeker een onderwerp om een keer verder over te praten! Vooral jouw laatste alinea over de mate van vrijheid waarin je andere gaat toelaten vind ik een interessant aspect.
    Ook ik verwijs naar mijn reactie bij Marjolijn:

    “Ik denk dat we ook best een ontwikkeling zouden kunnen gaan zien dat mensen meer en meer zich gaan beperken tot het rondhangen in hun eigen community. Met als uiterste vorm dat die communities zich gecontrolleerd afsluiten voor de buitenwereld tot een soort virtuele gated communities. Waar Hyves nu een eerste stap in neemt.”

    En hier had ik het nog wat bouter gesteld: http://www.reboot.dk/artefact-4750-en.html ;-)

  5. 5 Freek Bijl

    Een hele interessante discussie, maar ook een ingewikkelde, waar veel verschillende zaken een beetje door elkaar lopen.

    Ten eerste de levensfase / leeftijdsverandering (of misschien wel cultuurverschillen) in social networks. Volgens mij gaat zo’n proces automatisch. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds msn, maar gebruik het nooit meer. In m’n msn lijst staan nog veel oude kennissen die ik nog maar weinig zie. Mijn telefoon staat ook nog vol met nummers die ik weinig bel. Soms gebruik ik ze alsnog en dan ben ik blij met de digitale wereld. Het sociale van mijn social network blijft toch vooral in de interactie zitten en die heeft weinig met enen en nullen te maken.

    Ten tweede OpenID. Vooralsnog is OpenID niets meer dan een (nog niet geslaagde) unieke manier van inloggen op een web-omgeving. Dit kan een social network zijn. OpenID is nu (nog) plat en slechts een authorisatiemethode. Ik hoop dat wij – de gebruikers van internet – straks baas zijn over eigen netwerk en ons netwerk – onderdeel van ons OpenID – van platform naar platform mee kunnen nemen (dit platform kan van allerlei aard zijn). Om dit te bewerkstelligen zullen de Hyves, Facebook en LinkedIN’s van deze wereld nog opener moeten worden. Lastig, want wat is LinkedIN nog waard als het haar netwerk niet langer uniek is?

  1. 1 Virtual gated communities « target is new

Leave a Reply






Welkom op Match2knowledge.
Op deze site publiceer ik mijn persoonlijke belevingen en observaties in (geintegreerde)marketingland.

Voor meer informatie over mijn bedrijf Mobylizr surf je naar mobylizr.com

Je kunt mijn berichten ook volgen door onderstaande RSS feed:


Match2knowledge RSS feed


View Mark de Kock's profile on LinkedIn




Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /usr/local/directadmin/home/markdekock/domains/match2knowledge.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-shortstat.php on line 128

Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to udp://whois.happyarts.net:8000 (php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known) in /usr/local/directadmin/home/markdekock/domains/match2knowledge.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-shortstat.php on line 128

Warning: stream_set_timeout() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /usr/local/directadmin/home/markdekock/domains/match2knowledge.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-shortstat.php on line 129